fredag 11 mars 2011

Den levande skogen

Så fort jag öppnar fönstret på morgonen, välkomnar den friska luften som glatt kilar in och kittlar mina nakna tår, framträder kvittrandet och sångerna från fåglarna klart. Morgonpigga fågelungar sticker ut sina näbbar genom den lilla öppningen i holken och pockar på de flitiga föräldrarnas uppmärksamhet. I en liten damm bredvid spelar en ung stroppig grodhane för en smickrad ljuv ungmö för att sluta i en dans över näckrosor. En liten hasselmus knycker ett krusbär väl skymd under allehanda buskar och när jag steppar ut bland blommar och bin (och humlor) får jag noga se mig för så att jag inte sätter foten på en stackars igelkott...

Naturen ska sprudla av liv, inte minst trädgården. Inte på ett sätt så att man får fly från huggormar som ligger och lurar under trappan eller att trädgården är helt uppbökad av vildsvin varje dag man kommer hem. Nog har de en viktig roll här i världen men inte bland mina jordärtskockor...
Ett steg i ledet till en mer levande trädgård är att ta bort alla granar som står på min tomt. Denna negativa inställning till gran, vilken jag skulle kalla fullt befogad, kan ha sin grund i alla dessa granplanteringar som finns överallt här i Småland. Går man i en sådan skog så är det helt tyst och mörkt. Det enda man ser är granstammar med döda kvistar, blåbärsris, mossa och en och annan tall. Det enda som rör sig är väl vid enstaka tillfällen en stackars tanig björk som blåser i vinden. Även om ekorren sitter i granen och skalar kottar så måste ju även den variera sig, den äter ju dessutom mycket annat. Enda anledningen till att det ändå kan bedrivas någon typ av liv i dessa massiva granplanteringar tror jag är just tack vara dessa björkar som trotsar de giriga stickiga monstrum till träd och sprider sitt frömjöl varje vår till allas glädje..
Nåväl, där dessa granar har växt i min trädgård ges plats till träd som ger liv i en form som passar mitt tycke och smak bättre:
Sälgen blommar tidigt på våren vilket gör att tidiga humlor och bin kan få sig en slurk nektar.
Aspen är ett rikbarksträd.
Bok och hassel ger goda nötter.
Eken ger ollon och tillåter undervegetation tack vare sitt luftiga grenverk.
Detta var bara några exempel av livgivande svenska träd. En bra sida är med information om svenska träd: http://www.skogssverige.se/skog/svenskatrad/

Bilden ovan, med fantastisk levande skog, är hämtad på: http://www2.lansstyrelsen.se/halland/Sv/Pages/default.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar